Dan före doppare dan.

Vissa dagar gör en lycklig, idag är en sån dag! Dagen före julafton är den bästa dagen i hela julhelgen, då är även juldagens äventyr inräknade. Dan före doppare dan samlas hela familjen Ek och alla tillhörande svägerskor på Snövägen för att i lugn och ro äta julmat och ha mys kväll. Det här är egentligen den stora doppare dan, för på Snö är man noga med att komma ihåg dopp i grytan. Mamma som tydligen har blivit någon slags julhatare försökte i år ta bort julgranen(!) men då sa Farran bestämt ifrån, här ska det vara julgran. Den står nu finklädd på ett nytt ställe i huset, för så skulle det tydligen vara. Om Mamma skulle få bestämma så skulle hon nog tillslut ta bort alla julens traditioner, men dopp i grytan är heligt och troligtvis skulle Mamma åka ut innan grytan gjorde det.. nästan i allafall.. hon skulle förhoppningsvis ta sitt förnuft till fånga och ge upp kampen innan det gick så pass långt. 
   Jag ska väl antagligen vara så pass vuxen nu att jag mer ser fram emot att umgås oh ha det mysigt på jul än julklapparna. Men jag måste tyvärr erkänna att julklapparna är ett måste och nu ligger de under granen och lockar, jag är fruktansvärt nyfiken. 
   Eftersom Mamma vill utrota julen så ville hon också ta bort min julstrumpa, men även där gick hon bet och jag ser fram emot att trippa upp imorgon bitti och hitta en tidning och en chokladtomte vilande i strumpan. Så trots att jag har hunnit fylla 20 år är jag ganska barnslig och väntar spänt på att få alla julklappar i knät och sen öppna dem en efter en, sakta, sakta...

God Jul 
Det var bra så. 
Petronella Ek  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0