Vågskålen.

Återigen är jag i en situation där jag tvingar mig själv att väga fördelar mot nackdelar för att komma fram till ett intelligent resultat. För det är ju så man har gjort hela livet med i princip allt, utbildningar, lägenheter, relationer osv osv. Extremt töntigt men sant och mycket effektivt. För i slutet av alla dessa tabeller är det bara att räkna om det är + eller - sidan som överväger eller om ställningen blir lika (vilket kan hända ibland) vilka kriterier som väger tyngst. Jag undrar hur många + och - sidor eller sol och regnmolnskolumner jag skrivit under min livstid, antagligen minst hundra om jag skulle börja gå igenom alla mina block. Nuförtiden gör jag dessa listor mestadels inuti hjärnan för att slippa skämmas ihjäl om någon skulle hitta mina regnmoln/sol listor.

Idag är det iallafall fredag och dagens övervägande gäller plugg. Listan ser ut såhär:

Anledningar till att plugga en fredag:
+ Match imorgon och kommer inte orka/kunna plugga något då.
+ Om jag pluggar ökar den minimala chansen att klara tentan.
+ Om jag klarar tentan slipper jag ha ångest på sommarlovet.
+ Ju mer jag pluggar nu desto mindre ångest innan tentan.
+ Pluggar jag nu kan jag känna att jag gjorde mitt bästa.

Anledningar till att inte plugga en fredag:
- Det är fredag = helg = förbjudet att plugga.
- Det är sol = sola, grilla, umgås.
- Jag har redan varit i skolan idag.
- Jag är trött/omotiverad.
- Allt annat är roligare.

Ja som ni ser en mycket jämn lista, rent teoretiskt sett så vinner ändå + sidan. Rent känslomässigt vinner dock - sidan om det inte hade varit för + punkten innehållande kugg = ångest hela sommarn. Så tyvärr ser det inte ut att bli några nöjen för mig i helgen. Så om alla kunde sluta skriva facebookstatusar i stil med Grillar och dricker alkohol, har tagit sommarlov och firar järnet med mera är jag tacksam.

Trevlig helg.
Det va bra så.
Maja Fröjd

Ge mig sommarlov, sol och värme!


Kommentarer
Postat av: peter

sol o värme har du väl så du klarar dig?

2010-06-04 @ 16:22:53
Postat av: maja

den ger inte så mycket effekt om man sitter på fel sida fönstret med en bok i knät pete.

2010-06-04 @ 18:29:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0