Åsikter hit och åsikter dit.

Igår var jag i göteborg och pussade på familjens finaste och nyaste tössa! Hon är sjukt söt och minimalt liten, men något annat kunde man inte förväntat sig av den lilla mage som Karin bar runt på. Jag lägger upp lite bilder på henne när jag har orkat hämta kameran.

Om man åker buss eller tåg är det väldigt lätt att höra andra människors konversationer och det tycker jag är sjukt spännande. Om det inte är någon som talar väldigt irriterande, länge eller högt, då vill jag gärna ha en bit silvertejp i väskan och tejpa igen munnen. Silvertejp löser alla probelm? Jag brukar själv försöka undvika att tala i telefon på buss eller tåg om det sitter mycket folk runt mig, jag tycker nämligen inte att det är lika spännande att folk lyssnar på mig som jag tycker det är att lyssna på andra.

När jag åkte hem från göteborg hamnade jag brevid en tjej som troligtvis var i min ålder, alltså någonstans runt 20 strecket plus minus ett par år. Hon talade i telefon med sina föräldrar om vad hon hade varit med om i göteborg. Att det var hennes föräldrar hon talade med listade jag ut ganska snabbt, ungefär när hon sa "Hej Pappa". Hon berättade alltså för både Pappa och Mamma om allt som hade hänt och vilka fantastiska människor hon hade mött, hur underbara och kloka de var. Då kom jag och tänka på hur ofta och lätt man köper vad andra människor säger, tycker och tänker. När man möter en människa som man anser har något vettigt eller något man själv inte har innanför pannbenet är det grymt lätt att svälja allt med hull och hår utan att tänka efter, för att kanske senare i livet inse att oj, det här stämmer ju inte. Nu har vi tänkt tokigt. Eller kanske inte komma på det överhuvudtaget. Många gånger kan jag lyssna på en person och tycka allt det han/hon säger låter fruktansvärt vettigt och klokt för att sen i min filosofiska stund eller med andras påverkan inse att det kanske inte alls var så klokt och vettigt. Är det när man aldrig inser att det finns flera vinklar att se på situationer som man blir hjärntvättad? Jag hoppas att jag aldrig behöver bli hjärntvättad och att jag har många filosofiska stunder där jag kan komma underfund med vad jag har för åsikter. Nu säger jag verkligen inte att det alla talar om för er är osanning och ni inte bör lita på en enda människa utan, att man ibland ska ta sig en funderare och tänka ut vad man själv tycker. Man ska också komma ihåg att det finns de som vet mer än jag själv gör och då ska man lita på dem. Till dess att motsatsen är bevisad.

Jag inser ju såklart att mitt favoritämne, skvaller, ligger risigt till i det här resonemanget. När det gäller skvaller anser jag att man ska tänka efter och fundera på vad det är man egentligen hör och vad som egentligen är sant. Det är ju det som är finessen med skvaller, man kan ta bort ungefär 97% av den historia man har hört så har man något som kan vara lite liknande verkligheten. Kommer vi alla på den finessen så kan vi nog skvallra på lite till, hoppas jag.

Sen om ni har någon annan åsikt så är det helt underbart och vi kanske kan slå ihop våra kloka huvuden och få fram en ännu bättre filosofi.

Det var bra så.
Petronella Ek

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0