Matematik anexet.

Idag bjöds det på en dubbelföreläsningen och vi är inte riktigt vana med att behöva lyssna mer än en och en halv timme. Idag blev det tre! Fast det låter lite tuffare om man säger 4 timmar. Men ni förstår på Lunds universitet kör de stenhårt på akademisk kvart, vilket innebär att om det står 10.00 på schemat så börjar föreläsningen 10.15. Sen har vi även en kvarts "rast" som gör att det bara är en och en halv timme kvar för läraren att tjöta. Men det är nog så tröttsamnt det.

"Akademisk kvart?? Va fan är det??" Jo, ni förstår det finns en historsik förklaring till detta fenomen. Det är så att Universitetet här i Lund är över 300 år gammalt och för 300 år sedan hade ingen klocka runt armen eller i mobilen utan man fick helt enkelt gå efter domkyrkan. När Kyrkklockan slog tio begav man sig mot skolan och det tog då ungefär en kvart tills alla var på plats. Därav den akademiska kvarten. Kan ni tänka er att de även för 300 år sedan roade sig kvällarna likt studenterna gör idag? Och eftersom det tar en liten extra stund att styla sig inför fest så har kvarten utökats till en halvtimme. Men bara efter sex. Så om någon säger åt dig att vara på en fest klockan sju så innebär det att du innfinner dig där halv åtta. Om ingen säger 19.00 prick prick. Då är det 19.00 som gäller. Lika är det på dagen om någon säger 10.00 prick så ska du va där 10.00. På dagen är det bara en kvart så då blir det också bara en prick. Lite krångligt kan man tycka, men jag tycker att det är charmigt och passar mig perfekt.

Men i allafall, dagens föreläsningar hölls i matematik anexet. Ibland när man kliver in i dessa salar möts man av en förskräcklig syn. Hela tavlan är fullklottrad med massor och symboler och siffror som gör att det vänder sig i magen och paniken visar sig från sin bästa sida. Hela kroppen blir på helspänn och den djuriska flyktinstinkten gör sig påminnd. Sen ser man att föreläsaren är fullt upptagen med att tvätta bort allt det skräckinjagande på tavlan och man känner hur hela kroppen slappnar av och ett litet leende sprider sig på läpparna. Just det, jag läser ju kriminologi och inte matematik.




Det var bra så.
Petronella Ek

Kommentarer
Postat av: maja

ta bort den där bilden från bloggen, jag får ångest!

2010-10-04 @ 21:42:10
Postat av: Petronella

Precis vad jag vill framkalla.. hur tror du jag känner när jag kliver in i en sal full med matte...

2010-10-04 @ 21:44:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0