Plötslig irritation.

Vi har haft rollspel idag i skolan, grymt kul att titta på faktiskt. Inte riktigt lika kul att spela men ändå helt okej. En del personer har verkligen fallenhet för att leva ut och leverera inför publik. Jag är nog inte en utav dessa människor, men jag säger som alla andra säger när de är dåliga på något. Sålänge man gör sitt bästa är det bra!
Jag har aldrig förstått mig på sådana människor som ser livet som evigt roligt och allting som en lek där man ska göra sitt bästa. Det spelar ingen roll om man förlorar sålänge man haft roligt. Jag kommer uppfostra mina barn med inställningen att de inte får vara med att spela kort, yatzy eller monopol (samt alla andra spel) om de inte går inte med inställningen att de vill vinna och verkligen göra sitt yttersta. Va är det för idé att leka lekar om man inte vinner har jag altid undrat? Finns nog inget som är så irriterande som att förlora. Men har mina barn tur kanske den här attityden växer ur min kropp. Men ärligt, vem blir inte skitförbannad om man blir indelad i någon form av lag och någon i laget har inställningen att det är ju bara en lek. Sådana personer skulle jag hellst av allt utesluta ur mitt lag och säga nej, du får va med i looser laget om du ska bete dig så. Oj, nu kom den lilla lilla mobbaren i mig fram kände jag.
En del lekar tycker jag är sjukt dåligt gjorda också, ni förstår att de har regler som gör att inte den som är bäst alltid vinner. Sådana spel hatar jag mycket. Om någon utav er spelat exemplevis Buzz så förstår ni vad jag menar. Där kan man svara rätt på mest frågor och ha bäst poäng ända fram till de typ två sista grenarna och då kan alla plötsligt sno poängen för en. Detta betyder ju såklart att alla de som ligger dåligt till vill förstöra för den som är bäst och alla går ihop emot personen och tar poängen. Fruktansvärt dålig spelregel.
Jag har inte ens lekt någon lek idag, ändå blev jag tvärförbannad när jag tänkte på människor utan tävlingsinstinkt och dåliga spelregler. Det är nog bäst att jag avreagerar mig på tvätten. Imorn ska jag jobba dygn så jag får inte känna av friheten förrän på lördag. Men hade gött ni sålänge.
Det va bra så.
Maja Fröjd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0