Platon.

Idag läste jag något väldigt intressant. Det var det där Platon som som yttrade sig, han sprang omkring här på jorden ungefär 300-400 år före kristus. Om jag kunde rösta på honom i rikstadsvalet hade jag nog gjort det. För dehär ideerna köper jag rakt av, nästan.  
Jag har för övrigt röstat idag, vuxenpoäng till Pek. 

Aja, det här talade Platon om för mig idag. 

Människornas reproduktion borde organiseras ungefär som hästavel, så att helst bara de mest kraftfulla exemplaren i sina bästa år skulle sammanföras och föda barn:
Förbindelser mellan de bästa män och de bästa kvinnor (böra) vara de vanligast förekommande, och förbindelser mellan de sämsta män och de sämsta kvinnor derimot ingås så sällan som möjligt. Och man bör låta de förras avkomma uppfödas men ej de senares, om hjorden skall kunna bevaras i yppersta skick. 
För att undvika oroligheter tänkte Plataon att man skulle annordna lotterier, som äro så listigt inrättade, att vid dylika tillfällen de mindervärdiga individerna skola få skylla på sin otur och ej på de styrande. De önskade barnen skulle sedan föras bort och uppfostras av särskilda barnsköterskor, medan de "mindervärdiga föräldranas barn, även som andra barn, som råkat att vara ofärdiga eller missbildade" skulle gömmas undan på någon hemlig plats för att hålla "väktarnas klass ren". 

Jag hoppas innerligt att jag tillhör de som är värdiga att skaffa barn.  

Det var bra så.
Petronella Ek

Kommentarer
Postat av: peter

Det där var nog bland det dummaste jag någonsin läst!

2010-09-17 @ 01:38:20
Postat av: Petronella

Men du måste väl erkänna att det är lite roligt trots allt?

2010-09-17 @ 14:22:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0