Att bo i olika former.

Eftersom jag håller på att avsluta mitt bloggande så tänker jag att jag ska avsluta ungefär som jag började. Det har ju gått något år och livet har hunnit förändras både här och där.
-
Eftersom jag under min relativt korta livstid nu fått prova på att bo hos min familj, att bo som ensamstående, att bo med en killkompis (kombo), en tjej kompis (kombo) och nu slutligen bor med en pojkvän (sambo) så tänkte jag nu bjuda er på en slutgiltig jämförelse. För jag antar att jag inte kommer bo i någon annan form av boende nu.
-
Att bo i en familj: Det är tryggt att bo med sin familj. Man är mycket sällan ensam och man har alltid någon att skylla på om något är borta eller något är sönder. Man har också alltid någon att ta ut sin vrede på i tid och otid för de är så illa tvungna att älska mig ändå. Man har också glädje av sin familjs sällskap när man vill prata eller göra aktiviteter. Man har dock inte lika stor glädje av sin familjs närvaro när de tjatar på en att man ska göra massa saker vilket alltid sker när man definitivt inte har lust. En fördel med att bo i en familj är också att man allt som oftast får maten serverad och sedan tar diskmaskinen hand om de rester som blir över. STORT PLUS till diskmaskin. Stort plus går även till att ha tomt som man kan sola ostört på eller grilla.
-
Att bo som ensamstående: Att bo ensam innebär stora friheter och att man slipper tjat från sin familj. Att bo ensam innebär dock också att man måste göra alla sysslor själv och allt som oftast har man inte en diskmaskin som hjälper till. Att bo själv innebär att man kommer hem till en tom lägenhet och man är ensam. Det kan vara mycket skönt att vara ensam ibland men det är inte så spännande att laga goda middagar som man sedan ska sätta sig och äta.. ensam.. Att bo själv innebär att man aldrig får höra att något man gör är bra eller dåligt. Jag brukade lösa problemet med att ge mig själv en gnutta feedback när jag gjort något bra som att storstäda hela lägenheten. Detta gör dock att man känner sig lite knäpp men det kan det ju va värt. Om man gillar hemligheter och inte vill att alla ska veta vad som händer i ens liv eller vem som är en del av ens liv är det också ypperligt att bo ensam. En nackdel med att bo själv är också att den där förbannade laban tappar bort alla ens saker och sedan vägrar svara på vart han lagt dom.
-
Att bo som kombo: Att bo som kombo innebär att man bor med en vän. Att bo med en kvinnlig vän innebär långa diskussioner och mycket tid för sociala aktiviteter. Att bo med en manlig vän innebär mycket tid framför tvn och då är det dåliga tv program som typ simpsons som gäller. Att bo med en kille innebär också att man måste stå ut med att höra 20 olika väckarklockar i en och en halv timme varje morgon innan man själv ska gå upp. Det innebär också ett ansvar att se till att personen hör sina 20 väckarklockor och går upp ur sängen. Att bo med en kvinna innebär att man måste pinka revir på spegeln i badrummet så snabbt man blivit sambos så man slipper trängas och skiljas som ovänner på morgonen. Att bo med en vän innebär att man inte kan kräva allt för mycket, man måste acceptera att den andre inte prioriterar samma saker eller vill sköta saker på samma sätt som mig själv. Oavsett om man bor med en man eller en kvinna kan man enligt min studie förvänta sig klädhögar runt om i lägenheten. En kvinnlig kombo kan ge bra råd gällande kläder, hår, smink, studier och förklara varför man tycker som man gör.
-
Att bo som sambo: Att bo som sambo innebär att man har sällskap ganska ofta. Man har någon att dela sysslorna med och någon som ser till att sysslorna blir fler. Det som en sambo har gemensamt med en manlig kombo är förmågan att slänga strumpor omkring sig. Sambo och manlig kombo delar också oförmågan att vakna av alarm eller höra när det ringer så återigen är man väckningsansvarig. En sambo kan man ställa högre krav på och man kan bli arg om kraven inte uppfylls. En sambo kan man gosa med. Man kan också få en och annan komplimang och bli bortskämd med god mat och liknande. En pojkvän kan man fråga om råd och få ett svar men aldrig en motivering. Att bo med en sambo innebär också att man har någon som måste sätta ihop alla möbler man släpar hem och fixa all teknik som inte fungerar.
-
Sådär. Nu har jag skrivit så långt att jag tagit igen för all förlorad tid.
Jag kan tillägga att jag denna helgen hunnit träffa min gamla granne Frida från min ensamstående tid, min gamla kombo Peckan igår. Idag ska jag och min gamla kombo Peter åka och kolla på min sambo när de spelar kvalmatch så det här har varit en bra helg!
-
Det va bra så.
Maja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0